
Świetlica
Świetlica jest placówką opiekuńczo-wychowawczą wsparcia dziennego dla 30 dzieci. Prowadzenie świetlicy jest dofinansowane z budżetu Miasta Siedlce w ramach realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Opłaty eksploatacyjne (prąd, ogrzewanie, woda) w 100% pokrywa parafia, natomiast ogromnym wsparciem są DAROWIZNY PARAFIALNEGO ZESPOŁU CARITAS, które przeznaczamy na „wyjścia” poza Świetlicę.
Świetlica mieści się w 3 salach przyparafialnych pod plebanią o łącznej pow. ok. 200 m2 oraz w 1 sali użyczonej przez Parafię. Zespół Caritas ma pracownię komputerową. W pracowni komputerowej znajduje się aktualnie 7 stanowisk komputerowych z dostępem do internetu. Świetlica jest czynna od 13.30 do 17.30.
Zadaniem głównym jest pomoc dzieciom w nauce, w odrabianiu zadań domowych, dożywianie (podwieczorek), zajęcia informatyczne, korzystanie z internetu, arteterapia (poprzez różnorodne zajęcia plastyczne). Ponadto w każdym miesiącu realizujemy zadania okazjonalne: spotkania towarzyskie, zabawy, konkursy i wiele innych.
W maju i czerwcu wiele zajęć i wesołych zabaw organizujemy na placu przykościelnym. Świetlica jest czynna także w czasie ferii zimowych. Lista dzieci uczęszczających na świetlicę jest otwarta i zawsze zapraszamy chętnych do uczestnictwa w zajęciach.
|
|
- 1
Postanowienia Ogólne
- Standardy ochrony małoletnich w Świetlicy opiekuńczo – wychowawczej przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach realizowane są m.in. poprzez wprowadzenie w życie i stosowanie niniejszej Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Osobą odpowiedzialną za wdrażanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest wyznaczony
przez Kierownika Świetlicy opiekuńczo – wychowawczej przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach pracownik, o którym mowa w § 4 ust. 1 niniejszych Standardów. - Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- dziecku – rozumie się przez to każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
- krzywdzeniu dziecka – rozumie się przez to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym personel Placówki, zagrożenie dobra dziecka lub zaniedbywanie go przez jego opiekunów;
- opiekunie dziecka – rozumie się przez to osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka,
w szczególności jego rodzica lub opiekuna prawnego, ale też inną osobę uprawnioną
do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu; - personelu – rozumie się przez to każdego pracownika Placówki bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownika, stażystę, wolontariusza, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi;
- Placówce – rozumie się przez to Świetlicę opiekuńczo – wychowawczą przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach;
- Polityce – rozumie się przez to Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem
w Świetlicy opiekuńczo – wychowawczej przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach; - Standardach – rozumie się przez to Standardy Ochrony Małoletnich spełniane
przez Świetlicę opiekuńczo – wychowawczą przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach oraz opisane w formie niniejszego dokumentu.
- 2
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
- Personel Placówki traktuje dziecko z szacunkiem, uwzględniając jego godność i indywidualne potrzeby.
- Personel Placówki docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowane działanie, aktywnie je angażuje i traktuje równo bez względu na płeć, sprawność lub niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Personel Placówki uważnie słucha dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku
oraz danej sytuacji. - W sytuacji konieczności porozmawiania z dzieckiem na osobności, personel Placówki stara się zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i dba, aby być w zasięgu wzroku innego członka personelu.
- W relacji z dziećmi niedopuszczalne jest stosowanie przez personel Placówki przemocy wobec małoletniego - zarówno w formie werbalnej, jak i niewerbalnej - w tym w szczególności :
- stosowanie przemocy fizycznej i seksualnej;
- zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka;
- krzyczenie na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
lub innych dzieci; - zachowywanie w sposób niestosowny (np. używania wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienia obraźliwych uwag);
- stosowanie gróźb, zastraszania, przymuszania.
- Komunikacja z dzieckiem nie może wzbudzać w nim poczucia winy, zagrożenia, obniżać poczucia własnej wartości, naruszać jego granic.
- Niedozwolone jest ujawnianie przez personel Placówki osobom nieuprawnionym informacji wrażliwych dotyczących dziecka.
- Niedozwolone jest utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) bez wyrażenia zgody rodziców/opiekunów oraz dla potrzeb prywatnych personelu Placówki.
- Niedozwolone jest nawiązywanie przez personel Placówki jakichkolwiek relacji romantycznych
lub seksualnych z dzieckiem, w tym udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych. - Niedozwolone jest proponowanie dzieciom przez personel Placówki alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności dzieci.
- Niedozwolone jest przyjmowanie przez personel Placówki pieniędzy oraz prezentów od dziecka lub/i jego rodziców/opiekunów, z wyjątkiem okazjonalnych podarunków związanych ze świętami (np. kwiatów, prezentów składkowych, drobnych upominków).
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka
personel unika innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem, z zastrzeżeniem ust. 13. - Personel Placówki zapewnia dziecku możliwość wykonywania czynności higienicznych
i pielęgnacyjnych w warunkach umożliwiających zapewnienie intymności dziecka, a działania personelu w tym względzie powinny być poprzedzone wytłumaczeniem dziecku jakie czynności będą wykonywane i w miarę możliwości podjęte po uzyskaniu zgody dziecka. - Kontakt personelu Placówki z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, z zastrzeżeniem ust. 15 – ust. 17.
- W przypadku zaistnienia konieczności nawiązania kontaktu poza godzinami pracy Placówki, właściwą formą komunikacji personelu z rodzicami/opiekunami dzieci są kanały służbowe
(np. e-mail służbowy, telefon służbowy). - W przypadku zaistnienia konieczności spotkania z dziećmi poza godzinami pracy Placówki, personel jest zobowiązany poinformować o tym Kierownika Placówki oraz uzyskać zgodę rodziców/opiekunów dzieci na taki kontakt.
- W przypadku utrzymywania relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) bezwzględnie wymagane jest zachowanie poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
- Na terenie Placówki dzieci mają możliwości korzystania z Internetu pod nadzorem i kontrolą wychowawców Świetlicy, a korzystanie z urządzeń elektronicznych odbywa się również w formie materiałów prezentowanych przez personel Placówki w czasie zajęć.
- 3
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
- W przypadku podjęcia przez członka personelu Placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej zawierającej dane dziecka, wskazanie źródła informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, opis uzyskanych informacji lub/i zaobserwowanych symptomów, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Notatkę służbową, o której mowa w ust. 1 członek personelu Placówki przekazuje w dniu jej sporządzenia lub następnym dniu roboczym osobie odpowiedzialnej za wdrażanie Polityki w Placówce, o której mowa w § 4 ust. 1 niniejszych Standardów.
- Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Polityki wzywa do Placówki rodziców/opiekunów dziecka (w przypadku krzywdzenia w rodzinie – rodzica nie krzywdzącego), którego krzywdzenie podejrzewa oraz przekazuje informacje w tej sprawie.
- Na podstawie wszystkich posiadanych informacji członek personelu, o którym mowa w ust. 1 wraz z osobą odpowiedzialną za wdrażanie Polityki w Placówce opracowują plan pomocy dziecku, z zastrzeżeniem ust. 5
- W przypadku działań dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego o dużym nasileniu bądź w przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka osoba odpowiedzialna za wdrażanie Polityki w Placówce powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść inne osoby spośród personelu Placówki mające wiedzę o krzywdzeniu dziecka. Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio. - Plan pomocy dziecku, o którym mowa w ust. 4 zawiera wskazania dotyczące:
- działań podejmowanych przez Placówkę mających na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiednich instytucji;
- wsparcia oferowanego dziecku przez Placówkę;
- wskazania placówek świadczących specjalistyczną pomoc dzieciom, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy
przy jego realizacji. - Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Polityki w Placówce informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji, w zależności od rodzaju sprawy.
- Osoba odpowiedzialna za wdrażanie Polityki w Placówce zawiadamia o podejrzeniu krzywdzenia odpowiednie instytucje w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
- do prokuratury lub policji w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka;
- do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w przypadku niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między rodzicami w kwestiach dotyczących dziecka lub zagrożenia dziecka demoralizacją;
- do przewodniczącego Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego, przez co uruchamiana zostaje procedura w przypadku przemocy w rodzinie.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ust. 9.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik Nr 1
do niniejszych Standardów. - Wszystkie osoby stanowiące personel Placówki, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka są zobowiązane do zachowania tajemnicy,
wyłączając współpracę z uprawnionymi instytucjami w ramach podejmowanych działań interwencyjnych. - Pisma dokumentujące zdarzenia związane z podejrzeniem krzywdzenia dziecka przechowywane są w biurze Świetlicy opiekuńczo – wychowawczej przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w budynku kościoła, w szafce zamykanej na klucz, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za wdrażanie Polityki w Placówce.
- 4
Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
- Kierownik Placówki wyznacza Jolantę Adamczyk, wychowawcę jako osobę odpowiedzialną za wdrażanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Świetlicy opiekuńczo – wychowawczej przy Parafii Rzymskokatolickiej Św. Józefa w Siedlcach.
- Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki,
za reagowanie na sygnały naruszenia opisanych w niej zasad i prowadzenie rejestru zgłoszeń
oraz za proponowanie wprowadzenia zmian w Polityce. - Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza wśród personelu Placówki, raz na dwa lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki, według wzoru określonego w Załączniku Nr 2
do niniejszych Standardów. - Osoba, o której mowa w ust. 1 dokonuje opracowania wypełnionych przez personel Placówki ankiet w formie raportu, który następnie przekazuje Kierownikowi Placówki.
- Rodzice dzieci uczęszczających do Placówki mogą zgłaszać uwagi co do treści Polityki bezpośrednio Kierownikowi Placówki.
- Kierownik Placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi
oraz rodzicom/opiekunom dzieci nowe brzmienie Polityki w trybie określonym w § 5 niniejszych Standardów.